Progi dla bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych

 Po sygnałach od mieszkańców o zamknięciu starego wiaduktu w Batowicach i pojawiającymi się korkami postanowiłem zbadać sprawę. Pierwsze zapytanie skierowałem do ZDMK, który odesłał mnie do ZDPK. Ten poinformował, że wiadukt został zamknięty już na zawsze – o czym przeczytacie tutaj: https://bohaterowrzesniaipiastow.blogspot.com/2022/11/stary-wiadukt-pozostanie-nieprzejezdny.html. Mieszkańcy zwracali mi jednak uwagę na progi zwalniające zlokalizowane w pobliżu wcześniejszych wlotów jezdni z przyczółku wiaduktu.



Zdjęcie ilustracyjne: Klatka z filmu opublikowanego przez mieszkańca. Archiwum BWiP.

Rzecznik odsyła do MIR, który odpowiada

Rzecznik prasowy ZDMK skierował mnie wtedy (z pytaniem o organizację ruchu
w mieście) do Miejskiego Inżyniera Ruchu. Odpowiedź MIR nadeszła w pierwszych dniach listopada.

Dopytałem więc, po co zamontowano tam wyspowe progi zwalniające. Oto odpowiedź.

Czytelnicy antycypują

Czytelnicy mojego bloga i fanpejdża przewidzieli tą odpowiedź w komentarzach i od razu ją skomentowali, że przecież wystarczy się stosować do przepisów ruchu drogowego i żadne progi nie są tam potrzebne. W międzyczasie udało mi się dotrzeć do dokumentu z którego wynika, że wytyczne aby zaprojektować tam progi zwalniające i obniżyć prędkość do 30km/h wydał… Zarząd Transportu Publicznego [sic!]. To ciekawe, bo z tego co wiem do tego celu został powołany MIR, a ZTP ma zajmować się organizacją komunikacji w naszym mieście.



Analiza czterech przypadków

Postanowiłem przeanalizować sytuacje jeszcze raz na chłodno.

Przypadek 1: Rowerzysta zjeżdża z wiaduktu i skręca w prawo w ul. Powstańców.

Tutaj nic złego się nie dzieje. Ważne tylko by nie wymuszał pierwszeństwa na poruszających się po tej ulicy pojazdach. Tutaj włączenie się do ruchu odbywa się niemal bezkolizyjnie, pod warunkiem, że rowerzysta będzie się poruszał przy prawej krawędzi jezdni, a nie wjedzie na środek pasa.

Przypadek 2: Rowerzysta zjeżdża z mostu i skręca w lewo w ul. Powstańców.

Manewr możliwy, ale bardziej optymalnym będzie wcześniej na rondzie pojechać nowym odcinkiem drogi do ronda turbinowego i nowego wiaduktu. Tym bardziej, że jest tam poprowadzona DDR (droga dla rowerów), a na samym wiadukcie mamy CPR (ciąg pieszo-rowerowy). Jeżeli jednak będzie chciał tam właśnie skręcić, to też nie straconego. Może to wykonać zgodnie z przepisami PoRD ustępując pierwszeństwo samochodom.

Przypadek 3: Rowerzysta jadąc od strony Czerwonego Prądnika skręca w lewo z ul. Powstańców na stary wiadukt.

Manewr możliwy zgodnie z zasadami ruchu drogowego. Rowerzysta upewnia się, że może zmienić tor jazdy. Sygnalizuje taki zamiar wystawiając lewą rękę. Potem dobrze się upewnić jeszcze raz i - jak droga wolna lub auto odpowiednio daleko - ponownie zasygnalizować już sam manewr. Zjeżdża do osi jezdni i - przepuszczając pojazdy z naprzeciwka - skręca na wiadukt.

Przypadek 4: Rowerzysta jadąc od strony Mistrzejowic skręca w prawo z ul. Powstańców na stary wiadukt.

Tutaj nic złego się nie dzieje. Manewr bezkolizyjny. No chyba, że inny rowerzysta będzie skręcał od strony Czerwonego Prądnika na wiadukt. Ale do tego próg zwalniający na jezdni ul. Powstańców nie jest potrzebny.


Na tej drodze od strony Prądnika Czerwonego obowiązuje ograniczenie do 40km/h, może wystarczy to samo ograniczenie wprowadzić od strony Mistrzejowic? Czy musimy zwalniać tam aż do 30km/h? Chyba nie. Nie jest to strefa zamieszkania.

Podsumowując: Urzędnicy chyba nie dość wnikliwie przeanalizowali to miejsce. Moim zdaniem te progi są tam niepotrzebne. Druga sprawa to fakt, że wytyczne wydawane są przez ZTP zamiast MIR. To podważa zasadność istnienia tego drugiego urzędu. No bo po co on jest skoro jego kompetencje pokrywają się z innym? Ale może ja czegoś nie rozumiem?

Sebastian Kolemba

 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zamknięty przejazd przez parking powyżej kościoła - proboszcz odpowiada

Czytelnicy piszą: zamknięty przejazd przez parking powyżej kościoła

Czytelnicy piszą: po 4 latach powstanie park kieszonkowy na os. Piastów obok LIDL-a