os. Piastów: Nowa stacja kolei, utrudnienie komunikacyjne dla okolicznych mieszkańców
Jak informują krakowskiej portale internetowe wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar wydał pozwolenie na budowę dwóch przystanków kolejowych. Jeden z nich znajduje się koło nas na os. Piastów. Z tego trzeba się cieszyć, niestety odbędzie się to kosztem utrudnień w ruchu kołowym.
Wizualizacja: PKP PLK. |
"Będzie miał łącznie trzy perony: jeden wyspowy pośrodku i dwa jednokrawędziowe po bokach. Dzięki temu będą się tam mogły zatrzymywać zarówno pociągi kursujące w stronę Miechowa, jak i te korzystające z kolejowej obwodnicy. – Wykorzystując infrastrukturę wybudowaną wcześniej, czyli wiadukt drogowy, skomunikujemy perony i nowo powstałe i wciąż rozbudowujące się osiedla. Dojazd w 7 minut do centrum Krakowa jest nieosiągalny innymi środkami transportu" – zapowiadał Włodzimierz Zembol, Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie z PKP Polskich Linii Kolejowych w wypowiedzi dla lovekrakow.pl.
Cieszyć się trzeba ale muszę wrzucić do tej beczki miodu łyżkę dziegciu. Lokalizacja stacji została przesunięta dużo bardziej na wschód. Niestety w projekcie wybrano wariant drugi budowy pętli tramwajowej os.Piastów - tzw. wariant "wschodni". Oznacza to, że pętla będzie po stronie wschodniej ul.Piasta Kołodzieja, a więc tory będą musiały "przeskoczyć" na jej drugą stronę. Stanie się to na wysokości placu targowego "PIAST";. To będzie skutkowało większymi korkami na i tak już zatłoczonej tej głównej ulicy, bo ruch będzie wstrzymywany przez sygnalizację przejazdu tramwajowego. Na decyzji zyskali deweloperzy, którzy w miejscy przewidzianym na pętle wystawili kolejne osiedle mieszkaniowe. Urzędnicy miasta do chwili obecnej nie odpowiedzieli na moje wątpliwości, jak i wątpliwości przedstawicieli spółdzielni mieszkaniowej obecnych na spotkaniu w ZIKIT-cie w dniu 29 maja 2018r. Trzeba zauważyć, że ruch jest coraz większy z powodu zabetonowania północy Mistrzejowic: powstały osiedla Piasta Park, Piasta Towers, Dombud-u i Viva Piast. Miasto wydając zezwolenia na budowę tych nowych osiedli w ogóle nie poprawiło istniejącego od ponad 40-tu lat układu komunikacyjnego.
Jedynym sukcesem było - dzięki mojej inicjatywie - uratowanie Łąk Bohaterów Września 1939r. przed zabetonowaniem. Przypomnijmy że miały tam powstać bloki o wysokości od 24 do 36m. A pomiędzy nimi sieć dróg i rond.
Sebastian Kolemba
Z punktu widzenia developerów to raczej obojętne. Wariant zachodni oznaczałbym że bloki powstałyby po drugiej stronie.
OdpowiedzUsuńPrzekraczanie ulicy przez tramwaj jest niestety bardzo szkodliwe, tramwaje mają tym większy sens im bardziej są bezkolizyjne. Warto by pomyśleć o ograniczeniu ruchu samochodowego.
Łąki Bohaterów Września 1939 dobrze byłoby zalesić, park wokół fortu jest coraz bardziej zatłoczony, coraz trudniej tam o spokojny spacer.
"Miasto wydając zezwolenia na budowę tych nowych osiedli w ogóle nie poprawiło istniejącego od ponad 40-tu lat układu komunikacyjnego."
To nie do końca jest prawdą. Nowa linia tramwaju i stacja kolejowa będą ogromnymi ułatwieniami komunikacyjnymi.
Ale tego ciągle nie ma. Więc podtrzymuje moje stwierdzenie zawarte w tekście.
UsuńCytuje: "Warto by pomyśleć o ograniczeniu ruchu samochodowego." Jak Pan chce to zrobić skoro miasto ciągle betonuje i dogęszcza ponad miarę północ dzielnicy? Przez te nowe osiedla i bloki pojawiły się korki i problemy komunikacyjne. Wcześniej ich tutaj nie było.
UsuńDziękuję za komentarz. Wariant zachodni oznaczałby to że tramwaj nie musiałby kolejny raz przekraczać ul. Piasta Kołodzieja. O ograniczeniu ruchu samochodowego teraz raczej nie mamy co marzyć: primo - coraz więcej bloków, secundo - bliskość obwodnicy i Piasta Kołodzieja stanie się drogą tranzytową. Chyba że GDDKiA dogada się z miastem apropos Okulickiego ale i tam są duże problemy - to by skutkowało likwidacją kilku przejść międzu os. Kombatantów a os. Strusia i Kalinowym na co nie można się zgodzić z uwagi na obiekty w pobliżu: szkoła, sklep "Kaufland" czy plac targowy na os. Kalinowym. Co do pomysłu zalesienia: Michał Drewnicki zgłosił poprawke na sesji RMK popartą przez radnych by miasto wykupiło działki i stworzyło tam park. To jest doskonały pomysł, pod warunkiem że nie będzie tego robiła obecna ekipa ZZM znana z siatek na Zakrzówku, kosztownych rewitalizacji i wykonywania alejek z substancji która po opadach zamienia się w błoto.
OdpowiedzUsuń"Wariant zachodni oznaczałby to że tramwaj nie musiałby kolejny raz przekraczać ul. Piasta Kołodzieja."
UsuńOczywiście, to byłaby ogromna zaleta. Nie ma to jednak związku deweloperami.