Czy otwarcie obwodnicy spowodowało korki na Piasta Kołodzieja? Wyjaśniam [analiza]

Strona kr24.pl opublikowała w Nowy Rok tekst z którego wynika, że korki na ul. Piasta Kołodzieja spowodowane są przez otwarcie obwodnicy. "Mieszkaniec Mistrzejowic, który woli pozostać anonimowy zwrócił uwagę na gigantyczne korki, które trwają przez wiele godzin, gdy obwodnica jest najbardziej eksploatowana. Przez to, trudno jest dojechać do Nowej Huty i dalszych części miasta. – Po święcie Trzech Króli, gdy wszyscy wrócą z urlopów będzie tutaj armagedon – ostrzega nasz czytelnik". Szkoda że autor tekstu nie przyjrzał się całościowo temu tematowi ani nie porozmawiał z kimś jeszcze. Problem wszak nie jest nowy i trwa od co najmniej 6 lat.


Zdjęcie ilustracyjne: jeden z pierwszych planów MPZP który zabudowywał łąki. Archiwum BWiP.

Plany rozbudowy spaliły na panewce

W tekście autor sugeruje, że jest to jedyna droga dojazdowa z obwodnicy. Tymczasem GDDKiA - jak wynika z informacji do których udało mi się dotrzeć już wiele lat temu - planowała rozbudować ul. Okulickiego jako tą, która zapewni dojazd do węzła Mistrzejowice. Jednak rozbudowy nie rozpoczęto. Sprawdziłem nasze archiwa i pierwsze problemy z korkami na ul. Piasta Kołodzieja pojawiły się w 2018r. "W dniu 29 maja 2018 odbyło się spotkanie w ZIKIT na ul. Centralnej 53 w sprawie omówienia możliwości realizacji połączeń drogowych w celu poprawy obsługi komunikacyjnej osiedla Piastów i Bohaterów Września" - to cytat z obszernego tekstu, który wówczas opublikowałem. Wtedy to mieszkańcy osiedla Bohaterów Września mieli problem z wyjazdem z osiedla, a na samej głównej ulicy przecinającej oba nasze osiedla (Bohaterów Września i Piastów) pojawiły się korki. Początkowo ich długość sięgała do pętli tramwajowej i pawilonu ZIKO, ale szybko zaczęły przybierać.

Nowe bloki - nowi mieszkańcy - nowe korki

Pierwsze z nowych inwestycji deweloperskich do oddane pod koniec 2017r. pierwszy etap Piasta Park. Wtedy mieszkańcy górnego osiedla Piastów zaczęli mieć problemy z miejscami do parkowania i z wyjazdem z osiedla. Wkrótce pojawiła się druga inwestycja po drugiej stronie ulicy - Piasta Towers. Wraz z zasiedlaniem się mieszkań korki wydłużyły się do Urzędu Skarbowego, a z czasem przeniosły na ul. Powstańców. W tym samym czasie trzeci deweloper finalizował budowę nowych bloków po stronie Piastów. Czwarty deweloper wybudował też w miejscu terenu przemysłowego (składu rur Pikuła na rogu ulic Powstańców i Piasta Kołodzieja) osiedle "Viva Piast". Wtedy korki znów przybrały na sile. W 2020r. znów doszło do spotkania z mieszkańcami - tym razem przy okazji tworzenia planu MPZP "Mistrzejowice - Północ". >>Nasz czytelnik relacjonuje, że padło pytanie związane z planowanym nowym przejazdem tramwajowym przez ul. Piasta Kołodzieja (w rejonie biurowca COLUMBUS i placu targowego PIAST - przyp. BWiP).
Zadający pytanie podnosił to, o czym i my też pisaliśmy wcześniej (to pytanie nawet zadawałem urzędnikom b. ZIKiT-u), że dodatkowy przejazd (wstrzymujący ruch co ok 2,5 minuty w szczycie komunikacyjnym), to jeszcze większe korki na tej głównej arterii naszej okolicy.
Odpowiedź - jak relacjonuje - zbiła go z nóg. Usłyszał że "przecież tam i tak wszystko stoi...<<

Sygnalizacja leży i kwiczy

W tekście autor pisze też o sygnalizacji świetlnej. "Może lepsza sygnalizacja świetlna mogłaby sprawić, że droga na S52 będzie trochę bardziej przejezdna?" Niestety sygnalizacja na tej ulicy była już zmieniana przez b. ZIKiT (obecnie ZDMK) z ogólnej na kierunkową co - jak piszą mieszkańcy w komentarzach na naszym fanpage'u tylko pogorszyło korki i opóźnienia tramwaj. Sam kilkukrotnie kontaktowałem się z krakowskimi urzędnikami w sprawie korekcji nastaw świateł a to w sprawie lepszej komunikacji do i z osiedla Bohaterów Września, a to w sprawie korków na ul. Kruszwickiej. Otrzymywane komentarze mieszkańców i odpowiedzi urzędników były publikowane na blogu a wcześniej na stronie BWiP na FB. Światłami nie da się nic więcej zrobić. Można tylko pogorszyć sprawę. Z próżnego i Salomon nie naleje. Jeżeli dopuszczono do takiej koncentracji bloków i ilości mieszkań bez jakiejkolwiek modernizacji układu komunikacyjnego to nie należy się dziwić że teraz mamy to co mamy. Winnym tego są urzędnicy miejscy którzy nie potrafili i nadal nie potrafią całościowo go projektować. A wystarczy sięgnąć do starej szkoły architektów i urbanistów którzy projektowali chociażby Nową Hutę czy opisywane przez portal krowoderska.pl os. Widok. (https://krowoderska.pl/wspaniale-osiedle-widok/)

Nadmierna zabudowa ma ciągle wielu zwolenników

Sięgam pamięcią do czasu, gdy na odcinku od ZIKO do Powstańców nie było asfaltu i jechałem tam na rowerku jako dziecko. Asfaltu nie było jeszcze w latach 1997-98, gdy jeździłem tam po raz pierwszy samochodem skracając drogę w kierunku wylotówki na Warszawę. Analizując sytuacje: to nie obwodnica wygenerowała korki tylko betonowanie miasta i nadmierne jego dogęszczenie. Co niestety ciągle w Krakowie ma wielu zwolenników.

Sebastian Kolemba

Komentarze

  1. Można płakać nad historią, ale to rzeczywistości nie zmieni - niezależnie od jeju ocen.
    W tym momencie jedyne sensowne rozwiązanie to ograniczenie ruchu samochodowego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tam wpada też ruch z Powstańców od strony cmentarza, który chce przedostać się przez wiadukt nad torami. Korek nieraz sięga okolic starego wąskiego wiaduktu. Zamknięcie tego wiaduktu uważam za aberrację. Należy go otworzyć, chociaż w jednym kierunku.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Czytelnicy piszą: pracownicy Poczty na os. Bohaterów Września dostali wypowiedzenia

os. Piastów: Nowa stacja kolei, utrudnienie komunikacyjne dla okolicznych mieszkańców