Nowe wojewódzkie linie autobusowe użyteczności publicznej i rozwój kolei aglomeracyjnej w Małopolsce - wypełnij ankiete!
Epidemia koronawirusa pokazała, jak fatalne w
skutkach było doprowadzenie do likwidacji publicznego transportu
zbiorowego, czego nie zrobiła sąsiednia Słowacja i Czechy – tam lokalne
linie autobusowe są finansowane przez samorząd Krajów Samorządowych, a
więc odpowiednik naszych województw. Wskutek epidemii większość
prywatnych busów z dnia na dzień przestała kursować, zostawiając
Małopolan bez możliwości dojazdu do pracy, przychodni, apteki czy na
pocztę. Odbudowa transportu zbiorowego na wzór słowacki i czeski, w tym
również w ujęciu transgranicznym, powinna być jednym z najważniejszych
wyzwań dla Zarządu Województwa.
Zgodnie z Ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, zadaniem
własnym województwa jest uruchamianie i dotowanie linii autobusowych,
które przebiegają przez co najmniej dwa sąsiadujące powiaty. Do zadań
własnych województwa należy więc m. in. organizacja transportu
autobusowego łączącego Kraków z powiatem ziemskim krakowskim czy z
Powiatem Olkuskim. Województwo jest też zobowiązane do zapewnienia
sprawnej sieci publicznego transportu zbiorowego w strefie
transgranicznej, czyli pomiędzy przygranicznymi terenami Małopolski i
Słowacji.
Komunikacja w granicach jednego powiatu należy natomiast do
zadań własnych starostwa powiatowego lub miasta na prawach powiatu
(Kraków, Tarnów, Nowy Sącz). Kraków ze swoim zadań się wywiązuje – można
mieć zastrzeżenia do krakowskiej komunikacji publicznej, ale cała gmina
jest pokryta gęstą siecią linii autobusowych i tramwajowych. Samorząd
szczebla wojewódzkiego dopiero niedawno przypomniał sobie o swoich
podstawowych obowiązkach – pierwsze wojewódzkie linie autobusowe inne
niż linie dowozowe do SKA powstały dopiero w tej kadencji samorządu, z
inicjatywy wicemarszałka Łukasza Smółki i przy wsparciu z rządowego
Funduszu Autobusowego. Niestety, pani skarbnik Urzędu Marszałkowskiego
chce zlikwidować lub ograniczyć uruchomione rok temu połączenia, których
i tak jest zdecydowanie za mało w stosunku do potrzeb. Nie możemy na to
pozwolić – wariant minimum to zachowanie bez ograniczeń WSZYSTKICH
linii uruchomionych przez wicemarszałka Smółkę w 2019 roku oraz
sukcesywne tworzenie (również w czasach pandemii) nowych połączeń
wojewódzkich i transgranicznych, aż do utworzenia pełnej sieci takiej
jak u naszych słowackich sąsiadów.
Celem ankiety jest
poznanie opinii i propozycji Małopolan odnośnie
potrzeb w zakresie rozwoju publicznego transportu zbiorowego
(autobusowego i kolejowego) finansowanego przez samorząd wojewódzki.
Efektem ankiety będzie internetowa petycja, skierowana do Marszałka
Województwa Małopolskiego.
Komentarze
Prześlij komentarz